Ballenesque – Roger Ballen szerint a világ

A kiállítás megtekinthető:
2022. június 8. – 2022. augusztus 21.
Kedd – vasárnap 12 és 19 óra között.
Hétfőn és ünnepnapokon zárva.
Kurátor: Baki Péter

Megnyitó: 2022. június 7. kedd, 18 óra

Az 1950-ben, az Egyesült Államokban született és több mint negyven éve a dél-afrikai Johannesburgban élő Roger Ballen generációja egyik legjelentősebb fotográfusa, akinek dokumentarista és megrendezett képei egyedülálló helyet foglalnak el a kortárs fotográfiában. Magával ragadó kompozíciókban foglalkozik olyan témákkal, mint a kontrollvesztés, a káosz, az őrület, az elidegenedés, az ember viszonya az állatvilággal, a halál elkerülhetetlensége, valamint – újra és újra – a másság élményével. Maga úgy jellemzi műveit, mint egzisztenciális pszichodrámákat, amelyek a tudattalanba hatolva az emberi lét lényegét tárják fel.

A munkám alapján nem vagyok kívülálló művész. Nemzetközi, jól képzett művész vagyok. De azokat, akikkel dolgozom, a társadalom peremén élőknek tekintik. Ennél azonban szerintem fontosabb, hogy a munkám az elméd túloldalára visz el. Érzelmi állapotokra koncentrálok, arra a helyre, amit az emberek jellemzően a perifériára vagy a margóra kényszerítenek és elkerülnek.”

Roger Ballen munkássága összetett és többértelmű, univerzális kifejezőerejű és archetipikus, de mindemellett tele van iróniával, szellemességgel és humorral is. Kísérteties, radikális fotói, amelyeket nehéz kiverni a fejünkből, a saját pszichénkbe vezető felfedezőutakká válnak. Pályája során fokozatosan nyitott más műfajok felé, a grafikai vagy később a szobrászati és az installációs elemek elegyednek a mégis fotográfia területén maradó alkotásaival. Mindemellett sikeres videoklip-rendező.

Több mint huszonöt albuma jelent meg világszerte, legutóbb 2020-ban a német Hatje Cantz kiadó gondozásában a Roger the Rat című kötete. Talán eddigi legfontosabb kiadványa, a Ballenesque 2017-ben jelent meg a Thames and Hudsonnál, amely egy nagyszabású, kétrészes, retrospektív fotókönyv, a művész eddigi életművét igyekszik összegezni. Alkotásai minden jelentős nemzetközi múzeumi gyűjteményben megtalálhatóak. Egyike azon művészeknek, akik jelenleg Dél-Afrikát képviselik a 2022-es Velencei Biennálén.

A Ballenesque, a The World According to Roger Ballen, az Asylum of the Birds és a The Theatre of Apparitions című Roger Ballen fotóalbumok beszerezhetők a Mai Manó Könyvesboltban.

A galéria megtekintéséhez lapozzon!
Roger Ballen: Csavarodó vezetékek, 2001, Courtesy of Roger Ballen
Roger Ballen: Kifüstölve, 2020, Courtesy of Roger Ballen
Roger Ballen: F. de Bruin őrmester, Börtönügyi Osztály, Orange Free State, 1992, Courtesy of Roger Ballen
Roger Ballen: Kiskutya lábak között, 1999, Courtesy of Roger Ballen
Roger Ballen: Fej az ingben, 2001, Courtesy of Roger Ballen
Roger Ballen: Macskafogó, 1998, Courtesy of Roger Ballen
Roger Ballen: Harapás, 2007, Courtesy of Roger Ballen
No items found.

Értesüljön a legfrissebb hírekről!
Iratkozzon fel hírlevelünkre!

No items found.
No items found.

„A Ballenesque nézőpont a világról az én lelkemen keresztül” - artmagazin.hu

Szerintem mindegy, hogy milyen metódust használunk a képek létrehozásához. Csak az számít, hogy a képek azonnal bekerüljenek a néző tudatalattijába. A megrendezett képek kapcsán sokan azt gondolják, hogy könnyen megismételhetők. Ezzel ellentétben az én legtöbb fényképem nem ismételhető meg, mert van valami pillanatnyi az alkotásaimban, ami rejtélyessé teszi őket.

„A képeim célja, hogy segítsenek a nézőknek békét teremteni belső énjükkel” – interjú Roger Ballennel - punkt.hu

Nem tekintem magam politikai fotográfusnak; inkább „pszichológusnak” látom magam. Az a véleményem, hogy a tartós politikai átalakulásokhoz szükség van a megfelelő pszichológiai átalakulásokra is. Ha a fényképeim képesek megváltoztatni azok belső pszichéjét, akik megtekintik őket, akkor fennáll annak a lehetősége, hogy megváltoztattam a politikai nézeteiket.

Roger Ballen: Roger, a patkány – Új alkotói korszak az antropomorf rágcsáló odújában - punkt.hu

A Roger the Rat feszültsége ebben rejlik. Az antropomorf rágcsáló sok esetben igen szórakoztató, másszor rendkívül felkavaró tengődésén keresztül elsősorban az elmúlt, karanténban töltött évek emlékeit fedezhetjük fel magunkban, amikor mindenki próbálta megőrizni lassan telő napjainak és a hirtelen nyomás alá helyezett szellemének intaktságát.

„A káosz uralja az emberi létet” – Roger Ballen szerint ezek a Ballenesque kiállítás kulcsképei - punkt.hu

Úgy éreztem, újjászületek a gyermekkori emlékeim révén. Ahogy a modellt álló fiúkkal beszélgettem, újra megjelent előttem egy lényegi részem, valami, amit rég elfelejtettem, ami régóta álomnak tűnt csak már. A világban tett utazás célja a gyermekkor újrafelfedezése lett.

A világ, ahogyan én látom — Feketén-fehéren Roger Ballen új tárlatáról - artportal.hu

„A munkám alapján nem vagyok kívűlálló művész. Nemzetközi, jól képzett művész vagyok. De azokat, akikkel dolgozom, a társadalom peremén élőknek tekintik. Ennél azonban szerintem fontosabb, hogy a munkám, az elméd túloldalára visz el. Érzelmi állapotokra koncentrálok, arra a helyre, amit az emberek jellemzően a perifériára vagy a margóra kényszerítenek és elkerülnek.”

Koncentráció, szenvedély, fegyelem - index.hu

Az én művészetem igazi célja az, hogy a képnek hatása legyen a nézőre. Az emberek, akikkel dolgozom Dél-Afrikában, nem ismerik ezt a világot. Sosem voltak múzeumokban vagy kiállításokon, nem tudják, hogy mit kéne gondolniuk. Amikor azt mondják egy képre, hogy az remek, az annyit tesz, hogy a kép igazán erős, mert nem tudják, hogy mit kéne nézniük, csak a hatás van meg.

Kalandozások az elme túloldalán - welovebudapest.com

Ballen igazi reneszánsz ember, rengeteg dolog érdekli. Van pszichológusvégzettsége, geológiából PhD-zett, fényképezni viszont sosem tanult. Erre bizonyos szempontból nem is volt szüksége, ugyanis édesanyja fotósként a Magnumnak, az egyik leghíresebb fotóügynökségnek dolgozott, így Ballen már korán megismerhette André Kertész vagy Henri Cartier-Bresson munkásságát, akik később inspirálóan hatottak rá.

Sötét valóság - nepszava.hu

Klasszikus értelemben vett fotóriporterként indult, de az Egyesült Államokat elhagyva Roger Ballen egyedi művésszé vált, leghatásosabb munkái új otthonában, Dél-Afrikában, Johannesburgban születtek. Képei az amerikai álom ellenében születnek, a szegénység és a zsigeri lét megrendezett dokumentumai.

Az ATV Start Plusz című műsorának vendége Baki Péter kurátor, a Mai Manó Ház ügyvezető igazgatója.

A kamera sosem objektív - amu.hvg.hu

Hosszú ideig hobbiként tekintett saját fotográfiai tevékenységére, és ez csak a harmadik, a kirobbanó sikert hozó Platteland című fotókönyvének megjelenése (1994) után változott meg. “Visszatekintve, ha ez a könyv nem lesz váratlan siker, nem hiszem, hogy tovább tudtam volna lépni; a fotográfia megmaradt volna hobbiként.” – mondta Ballen a fent említett interjúban.

Tudósítás a sötét oldalról - magyarmuzeumok.hu

Baki Péter, a kiállítás kurátora pontosan ragadta meg az életmű kulcspontjait, és látszólag személytelenül, magyarázat nélkül vezet át egyik sorozatból a másikba. Jól teszi, mert noha ezek különböző időszakokban készültek, az egyes témák és sorozatok között valójában csak árnyalatnyi a különbség.

A világhírű fotós, Roger Ballen munkáiból nyílik kiállítás a Mai Manó Házban - 24.hu

Tizenhét évesen kezdtem komolyabban fényképezni. Inspirált, hogy édesanyám jóban volt híres fotósokkal, André Kertész műveit például ő adta el először Amerikában. Viszont soha nem tanultam a fotózást

No items found.
No items found.
No items found.
Mai Manó, a fotográfus
Az épület első gazdája, Mai Manó, császári és királyi udvari fényképész
Kincses Károly: A Mai Manó Ház