Sander Coers: POST

A kiállítás ingyenesen megtekinthető:
2025. szeptember 2. – október 26.
Keddtől vasárnapig 12 és 19 óra között.
Hétfőn és ünnepnapokon zárva.
Kurátor: Kereszty Anna

Hogyan formálják a fényképek a múltról alkotott elképzelésünket? Mi számít hitelesnek a digitalizmus korában? Hogyan születhet identitás egyszerre igazságból és fikcióból, hiányból és képzeletből? Ezekre a kérdésekre reflektál Sander Coers holland fotográfus POST című munkája, amely finom esztétikával és nosztalgikus hangulatidézéssel mesél az emlékezet felépítéséről, formálódásáról, és újraalkotásáról.

A sorozat mesterséges intelligenciával generált és archív családi képeket ötvöz, hogy megkérdőjelezze az emlékezet és vele együtt a férfiasság konstrukcióját a vizuális kultúrában.  

Coers gyerekkorában órákon át a böngészte – elmerülve a részletekben – nagyszülei fényképalbumait, amelyekben nagyapja öröksége és indonéz gyökerei sejlettek fel. Vágyott arra, hogy a fotókon keresztül közelebb kerüljön nagyapja múltjához, de az ezt övező csend megnehezítette a történet egészének megértését.  Ennek a hiánynak az áthidalására a Midjorurney mesterséges intelligencia alapú képgeneráló szoftver segítségével bővítette a családtörténetét.

Az AI algoritmust úgy tanította be, hogy a nagyszülei 1940-es évektől az 1990-es évekig terjedő albumai alapján generáljon új képeket. A színvilág, a tájak és a ruhák idézik az archív fotókat, azonban minden teljesen fiktív.  

A képek kivágása és kollázsszerű összeállítása hangsúlyozza a konstruált jelleget és azt szimbolizálja, hogy emlékeink is hasonlóan töredezettek és átírhatók. A projekt arra is rávilágít, hogy maga az emlékezet, akárcsak a férfiasság, szintén egy konstrukció. Manipulálható és fabrikálható. A generált képeken visszatérő motívumok – öltönyök, övek, kalapok – egyértelművé teszik a férfiasság sztereotip vizuális attribútumait különböző korszakokban.  A képek furnérlemezre kerültek, amely az építőiparban – egy hagyományosan férfiasnak tartott közegben – gyakran alkalmazott alapanyag.

A POST egyszerre utal a nagyapja „utóéletére” és a posztfotográfiára, amelyben nem feltétlenül szükséges kamera a képek születéséhez. Az albumok vizuális hangulatát megőrző mesterséges intelligenciával generált képek az eredeti archív képekkel keverve egy intim, melankóliával és nosztalgiával átszőtt, valódinak látszó, de teljesen kitalált világot alkotnak, amely új narratíva teremtésére nyit teret.

Sander Coers 2021-ben diplomázott a rotterdami Willem de Kooning Akadémián. Munkáit többek között Tokióban, Londonban, Milánóban, Amszterdamban és Berlinben is bemutatták, illetve szerepeltek a The Guardian, a Vogue, a Die Zeit és az i-D magazinokban. 2024-ben beválasztották a Foam Talent programba, 2025-ben pedig a C/O Berlin Talent Awardra jelölték.

A galéria megtekintéséhez lapozzon!
© Sander Coers: POST, no. 57, 2023
© Sander Coers: POST, no. 53, 2023
© Sander Coers: POST, no. 52, 2023
© Sander Coers: POST, no. 37, 2023
© Sander Coers: POST, no. 33, 2023
© Sander Coers: POST, no. 11, 2023
© Sander Coers: POST, no. 32, 2023
No items found.

Értesüljön a legfrissebb hírekről!
Iratkozzon fel hírlevelünkre!

No items found.
No items found.

„A mesterséges intelligenciával szinte transzban dolgoztam” – Interjú Sander Coersszel

Sander Coers holland fotográfus múltidéző esztétikával mesél POST című sorozatában az emlékezet felépítéséről, formálódásáról és a férfiidentitás konstrukciójáról. A családi fényképalbumokat kiindulópontként használva mesterséges intelligenciával generált képeket alkotott, így egy fiktív, mégis ismerős világot teremtett, amely egyszerre idézi fel a múltat és kérdőjelezi meg a hitelességét. A nagypapája indonéz örökségéből és gyermekkori emlékeiből táplálkozva Coers érzékeny, olykor nyugtalanító narratívákat hoz létre a posztfotográfia lehetőségeivel kísérletezve. Munkáját 2024-ben beválogatták a Foam Talent programba, 2025-ben pedig jelölték a C/O Berlin Talent Award díjra. A Mai Manó Ház PaperLab Galériájában 2025. október 26-ig látható kiállítás apropóján a fotográfia és az AI kapcsolatáról, a férfiasság változó jelentéseiről és az emlékezet rétegeiről beszélgettünk.

No items found.
No items found.
No items found.
Mai Manó, a fotográfus
Az épület első gazdája, Mai Manó, császári és királyi udvari fényképész
Kincses Károly: A Mai Manó Ház