2022.09.30. 10.00-17.00 - Megkettőző rendszerek – Konferencia Drozdik Orshi A fénykép és a szerelmes vers 1975–1995 című kiállításhoz kapcsolódóan

A fotóhasználat hangsúlyos szerepet töltött be a hetvenes évek első felében a neoavantgárd generáció – többnyire konceptuális indíttatású – művészetében Magyarországon. Az olyan, médiumra vonatkozó, „önreferenciális”, ugyanakkor a médiumhatárokat átlépő kérdések felvetése, amelyek a (technikai) kép státusát érintették, a hetvenes évek derekára több, a határterületek és az interdiszciplinaritás iránt érdeklődő művész számára váltak érvényessé és nyertek folytatást az évtized második felében is.

1976-ban a hatvani Hatvany Lajos Múzeumban megrendezett Expozíció – Fotó/Művészet című csoportos kiállítás pedig már a tendencia összegzését tűzte ki célul. E művészeti diskurzus összekapcsolódott a Magyarországon is egyre terjedő elméleti irányzatokkal, a (poszt)strukturalizmussal és a szemiotikával. A médium működésmódjával, a technikai kép referenciális jellegzetességeivel foglalkozó művészeti gyakorlatok megerősítést nyertek a tudományos diskurzus által, és összefonódtak a konceptuális művészet magyar változatával. Ráadásul a vizsgálandó viszony nem csupán a képzőművészet és fotó (valóság és műalkotás), hanem a propaganda/kommunikáció és fotó viszonya is volt, amely beleilleszkedett az alkotás intermediális szemléletébe.

Boros Lili

A konferencián való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött.  Regisztrálni a programra az adam.jeneses@maimano.hu e-mail címen lehet, a tárgy rovatba kérjük beírni: Megkettőző rendszerek konferencia

10:00 Köszöntőt mond Baki Péter, a Magyar Fotográfusok Háza – Mai Manó Ház igazgatója valamint  Boros Lili művészettörténész A fénykép és szerelmes vers 1975–1995 című  kiállítás kurátora

1. szekció: Jelentésképzési stratégiák Drozdik Orshi művészetében (szekcióvezető: Boros Lili)

10:05-10:45 Plenáris előadás: Kérchy Anna: „Pillantok és sóhajtok. Én egy fotó vagyok” A női tekintet szubverzív lehetőségei Drozdik Orshi művészetében és nemzetközi kontextusban

10:45-11:00 Diszkusszió

11:00-11:20 Timár Katalin: A széttöredezettség és az ismétlődés politikája Drozdik Orshi fotóhasználatában

11:20-11:40 Tarczali Andrea: Eltérítési gyakorlat – A képi narratíva felülírása Drozdik Orshi művészetében

11:40-12:00 Széplaky Gerda: „Újrajátszott én” Drozdik Orshi hetvenes évekbeli művészetéről

12:00-12:30 Diszkusszió

12:30-13:20 Ebédszünet

2. szekció: Médiumhatárok lebontása (szekcióvezető: Jeneses Ádám)

13:20-13:40 Peternák Miklós: A nevető tehén esete a mackósajttal (korai magyar videó)

13:40-14:00 Pál Gyöngyi – Pecsics Mária: A szekvenciális fotográfia és a fotóképregény kapcsolata

14:00-14:20 Barkóczi Flóra: Folytonos állásfoglalás. Az Expozíció – fotó/művészet (1976) című kiállítás relevanciája és tanulságai

14:20-14:50 Diszkusszió

14:50-15:10 Kávészünet

3. szekció: Kontextusok: művészi fotóhasználat a hetvenes-nyolcvanas években

(szekcióvezető: Széplaky Gerda)

15:10-15:30 Forián-Szabó Noémi: Ketrec és tűsarkú. Drozdik Orshi művészete az 1970-es években

15:30-15:50 Üveges Krisztina: Két égbolt között: Lengyel András konceptuális fotóhasználata

15:50-16:10 Doboviczki T. Attila: Tendenciák, alkotói gyakorlatok a Pécsi Műhely fotómunkáiban

16:10-16:30 Zsoldos Emese: „Ami a fejemben van, az hogyan és miképpen fényképezhető le?” Kerekes Gábor hetvenes évekbeli fotó-műtárgy alakzatairól

16:30-17:00 Diszkusszió

17:00 A konferencia lezárása

A galéria megtekintéséhez lapozzon!
No items found.

Értesüljön a legfrissebb hírekről!
Iratkozzon fel hírlevelünkre!

No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
Mai Manó, a fotográfus
Az épület első gazdája, Mai Manó, császári és királyi udvari fényképész
Kincses Károly: A Mai Manó Ház