Perlaki Márton

(sz. 1982, Budapest, Magyarország)

Perlaki Márton szüleit ábrázoló portréfotóját tizenévesen készítette el. Az évtizedekkel később megtalált képek egymásra montírozásával egy absztrakt portrét kapott, amelynek sziluettjét – tovább lazítva a fotográfiai gyakorlatot és a nagyon egzakt tartalmat – elkezdett átrajzolni. Egy vonalrajzszerű kép alakult ki a két portréból, egy félig torz absztrakt forma, ami már csak halványan utalt vissza az eredeti tartalomra. Ugyancsak a konkrét reprezentációtól való eltávolodás igénye hívta életre analóg sötétszobás kísérletei során készülő nagyméretű fotogramjait, amelyek a fenti kísérletező folyamathoz hasonlóan hordozzák magukban a játék lehetőségét, és különös módon maradnak a rajz és festészet területén, csak éppen fénnyel készülnek. Irányított véletlennek is mondhatnánk azt, ami ilyenkor a képpel a sötétszobában történik, a vaksötétben zajló gesztus-szerű alkotói módszer végeredménye nüanszokon múlik.

Perlaki Márton a Bálint György Sajtóakadémián és a Budapesti Színház- és Filmművészeti Egyetemen tanult, ahol 2011-ben szerzett operatőri mesterdiplomát. Elsősorban fotográfiával foglalkozó képzőművész.

Újabb munkái a fotográfiai gyakorlatának fokozatos feloldódását jelentik egyre szélesebb dimenziókban, beleértve a rajzot, a kollázst, a fotogramokat és legfőképpen a véletlent. Ebben a műcsoportban megpróbál eltávolodni a közvetlen reprezentációtól, és olyan áramlatokkal igyekszik kapcsolatba kerülni, amelyekben tárgyak, képek és folyamatok folyamatosan körbejárnak és áthatják egymást.

2015-ben jelölték a Paul Huff-díjra, egyike volt a Foam Új tehetségeinek, és kiállított a londoni National Portrait Gallery Taylor Wessing Portrait Prize tárlatán.

Egyéni kiállításai voltak a budapesti Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban, a Trafó Galériában és a londoni Webber Gallery Space-ben.

A Loose Joints kiadó 2016-ban jelentette meg első monográfiáját Elemer címen, a The Third Hand (A harmadik kéz) munkacímű második kötete pedig várhatóan 2023-ban jelenik meg.

Párizsban és Londonban él és dolgozik. Az acb Galéria (Budapest) és a Webber Gallery (London) képviseli.

MÁRTON PERLAKI

(b. 1982, Budapest, Hungary)

Márton Perlaki was a teenager when he took portraits of his parents. When decades later he found and stacked them, the result was an abstract portrait, whose silhouette he went on to draw over, further relaxing the photographic practice and the very precise content. The two portraits turned into an image like a line drawing, a somewhat distorted abstract form only tenuously connected to the original content. It was also the desire to move away from concrete representation that gave rise to the large-scale photograms he made in the course of his experiments in the analogue darkroom, which, like the experimental process above, are pregnant with the possibility of play and remain, in a strange way, in the realm of drawing and painting, albeit they are drawn with light. What happens to the image in the darkroom on these occasions could be called controlled chance, with the success of the gesture-like creative method in the pitch dark hanging on fine differences.

Márton Perlaki attended the Bálint György Press Academy and the Budapest Academy of Drama and Film, where he graduated with a master‘s degree in cinematography in 2011. He is a visual artist who works primarily in photography.

His recent work represents a gradual dissolution of his photographic practice into ever-widening dimensions, encompassing drawing, collage, photograms and most importantly chance. In this body of work he is attempting to steer away from direct representation to engage with flows in which object, image and process continuously loop and inform one another.

In 2015 HE was shortlisted for the Paul Huff Award, was one of FOAM’s New Talents, and had work included in the Taylor Wessing Portrait Prize at the National Portrait Gallery in London.

He had solo exhibitions at the Robert Capa Contemporary Photography Centre and Trafó Gallery in Budapest, and the Webber Gallery Space in London.

In 2016 Loose Joints published his first monograph, Elemer, and he is currently working on his second book, whose working title is The Third Hand and which is to be published in 2023.

He lives and works in Paris and London. He is represented by acb Gallery, Budapest and Webber Gallery, London.

A galéria megtekintéséhez lapozzon!
No items found.

Értesüljön a legfrissebb hírekről!
Iratkozzon fel hírlevelünkre!

No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
Mai Manó, a fotográfus
Az épület első gazdája, Mai Manó, császári és királyi udvari fényképész
Kincses Károly: A Mai Manó Ház