2025.12.11. 18:00 – Szász Anna Lujza szociológus tárlatvezetése a Mary Ellen Mark: Női sorsok című kiállításon

„A The New Yorker magazin egyik legfrissebb számát (2025. október 13., 45.o) lapozgatva megakadt a szemem egy fotón, amin New York egyik mozgalmas, a puerto rico-i nap (Puerto Rican Day Parade) lázában égő utcáját látjuk. A kép fókuszában két kislány áll, akik a járdán – miközben gyalogosok, tekintetüket a távolba meresztve sietnek el mellettük, hogy megtalálják a számukra megfelelő helyet a parádén – egymáshoz bújva, de merészen néznek a kamerába. Öltözetük, hajuk, sminkjük mind azt sejteti, hogy ők táncosként a karnevál szerves részei lesznek, így sietniük nem kell, nélkülük az esemény el sem kezdődik.

A képet – amit Mary Ellen Mark készített 2003-ban – kísérő rövid bejegyzés egy félmondatban úgy fogalmaz, hogy Mark tekintete (a szög, amit választ és a testek tükröződése) a szó szoros értelmében megnöveli a lányok jelenlétét; erőt önbizalmat és méltóságot kölcsönözve nekik.

A kiállítást a »közösség«, a »méltóság«, és a »női reprezentáció« hívószavak mentén szeretném bejárni és megragadni.” (Szász Anna Lujza)

© Mary Ellen Mark: Laurie a fürdőkádban, 81-es kórterem, Oregoni Állami Kórház, Salem, Oregon, USA, 1976

A kiállításról:

Mary Ellen Mark (1940–2015) a huszadik század második felének megkerülhetetlen amerikai fotóriportere. Egyéni stílusára jellemző az újító szándék, témaválasztásában pedig az összetett élethelyzetek ábrázolása került leginkább pályafutása homlokterébe. A személyiségábrázolásra való törekvés és a különböző marginalizált csoportok életének feldolgozása főként a női társadalom szemszögéből került bemutatásra. Szenvedélyes megfigyelőként egész életművét annak szentelte, hogy a fotográfia és a film eszközeivel feltárja mások sorsának alakulását, megörökítse emberségüket, és azt a szélesebb közönség elé tárja. A kiállítás képei nem csupán Mark pályafutásának mérföldkövei, hanem napjainkra már a történelem részévé váltak: a Ward 81, Indian Circus, Streetwise, The Damm Family, Twins című sorozatai vizuális kultúránk ikonikus darabjai.

A meghívott tárlatvezetőről:

Szász Anna Lujza szociológus, a Budapest Galéria kurátora. Legutóbbi kiállítása A férfi helyét senki nem firtatja a forradalomban címmel 2025. július 18. – október 5. között volt látható, origója pedig egy 1865–67 között, több mint 160 nő közreműködésével az MTA számára készült virágos szőnyeg volt.

A korlátozott férőhely miatt az eseményen való részvétel előzetes regisztrációhoz kötött. Regisztrálni a programra az anna.kasztovszky@maimano.hu e-mail címen lehet, a tárgy rovatba kérjük beírni: Tárlatvezetés – december 11.

A résztvevők száma maximum 30 fő.

A tárlatvezetésen a regisztrált látogatók a kiállításra szóló, elővételben vagy aznap váltott kedvezményes vagy teljes árú (diák, nyugdíjas vagy felnőtt) belépőjeggyel, valamint a tárlatvezetésre szóló kiegészítőjeggyel együtt vehetnek részt.

Felhívjuk kedves látogatóink figyelmét, hogy a kiállítást 14 év alatti kiskorú személyek kizárólag szülő, vagy gondviselő, illetve a kiskorú felügyeletére jogosult felnőtt kíséretében látogathatják és tekinthetik meg.

Tájékoztatjuk, hogy eseményeinken hang- és képfelvétel készülhet, amelyből a Mai Manó Ház részleteket használhat fel az intézmény programjainak népszerűsítése céljából.

A galéria megtekintéséhez lapozzon!
No items found.

Értesüljön a legfrissebb hírekről!
Iratkozzon fel hírlevelünkre!

No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
Mai Manó, a fotográfus
Az épület első gazdája, Mai Manó, császári és királyi udvari fényképész
Kincses Károly: A Mai Manó Ház