A MÚLT MEGJÖVENDÖLÉSE - A Zohar Studios fotói Stephen Berkman interpretációjában

A kiállítás megtekinthető:
2024. január 26. – 2024. március 18.
Keddtől vasárnapig 12 és 19 óra között.
Hétfőn és ünnepnapokon zárva
Kurátor: Váradi András
Megnyitó: 2024. január 25., csütörtök, 18.00
A kiállítást megnyitja: Földényi F. László, műkritikus, József Attila- és Széchenyi-díjas esztéta

Az elmúlt évek egyik nagy fotográfiai szenzációja volt az eleddig ismeretlen, 19. század közepi New York-i fotográfus, Shimmel Zohar hagyatékát a San Franciscó-i Contemporary Jewish Museumban bemutató kiállítás.

Ki volt ez az elfelejtett fotográfus, és hogyan került elő a hagyaték? E kultúrkincsre Stephen Berkman talált rá, s több mint húsz év munkájával dolgozta azt fel. Berkman a 19. századi fotográfia megszállottja, az angol Frederick Scott Archer által 1851-ben kidolgozott technika, a hosszú expozíciós nedves kollódiumos eljárás rabja és aktív tudósa. E technika annak idején néhány év alatt népszerűvé vált, mert megoldotta, hogy a negatívról részletgazdag, finom tónusú papírképek készülhessenek. A Zohar Studióban is ezt a technikát használták az 1860-as évek elején.

A Zohar-fotográfiák, amelyek nemcsak portrék, hanem gyakran szokatlan, meghökkentő életképek, a Mai Manó Házban máig megőrzött napfényműteremhez nagyon hasonló stúdióban készültek.

Nos, ennek a tudásnak a birtokában nézzük a képeket! Az első a Zohar Studios emblémája, a kép közepén fiatal lány földig érő, tenyérnyi kerek fényképekkel díszített ruhában. A különös jelenség lábán görkorcsolya. Igen, a görkorcsolya már létezett az 1860-as években. Ebben mutatkozik meg tehát a stúdió esszenciája – a modernitás és a bizarr, fantáziadús megoldások felé nyitott, ugyanakkor a viktoriánus Amerika külsőségeit jól ismerő művész-mesterember, bizonyos Shimmel Zohar tudása.

A Baronnes of the Babylon Boulevard kép címe nyilván arra utal, hogy ezekben az években a bevándorlók tízezrei érkeztek New Yorkba teljes bábeli zűrzavart okozva. Ha hosszan, alaposan megnézzük az arcot, elbizonytalanodunk: egy fiatal nő, vagy egy szép arcú férfi néz-e vissza ránk? Eggyel több Mona Lisa-rejtély.  A háromkirályok miért vannak négyen? A kép címe: Napkeleti bölcsek (háromkirályok) Three Wise Men and the Fool. Hogy négyük közül melyik a bolond, rejtély.

Rejtély rejtély hátán.

Humboldt papagája (Humboldt’s Parrot), ez az egyik sokatmondó Zohar-fotográfia címe. 1799. június 5-én Alexander von Humboldt német geográfus és természettudós amerikai felfedezőútra indult. A legenda szerint útja során találkozott egy őslakos karib törzzsel. A törzs tagjai szelíd papagájokat tartottak háziállatként vesszőkből font kalitkákban, közülük sokat megtanítottak beszélni. Humboldt észrevette, hogy az egyik madár hangja feltűnően különbözik a többitől. Amikor megkérdezte a helyieket, hogy ez a papagáj milyen nyelven beszél, elmondták neki, hogy a madár egy szomszédos, velük ellenséges törzsé volt, akiket erőszakkal elűztek, legtöbbjüket megölték. A törzs utolsó tagjai teljes elszigeteltségben haltak meg néhány évvel korábban – magukkal víve egész kultúrájukat, és persze a nyelvüket is. Humboldt azonnal felismerte, hogy ez a teremtmény a nyelv egyetlen, még élő letéteményese, és fonetikusan rögzítette a madár által beszélt teljes szókincset. Mintegy feltámasztotta egy örökre eltűnt nyelv egy kis szeletét.

Stephen Berkman hasonlót tett, mint Humboldt a papagájával: a nedves kollódiumos eljárás rövid – mára eltűnt – korszakának lenyűgöző szépségét hozta vissza nekünk.

A galéria megtekintéséhez lapozzon!
Zohar Studios a maga teljességében, nedves kollódiumos üvegnegatív, albumin print
Sziámi ikrek, nedves kollódiumos üvegnegatív, albumin print
Komédiázás a Shtetlben, nedves kollódiumos üvegnegatív, albumin print
Camera obscura, nedves kollódiumos üvegnegatív, albumin print
Lappangó emlékezet, nedves kollódiumos üvegnegatív, albumin print
Nefelejts, nedves kollódiumos üvegnegatív, albumin print
No items found.

Értesüljön a legfrissebb hírekről!
Iratkozzon fel hírlevelünkre!

No items found.
No items found.

Café Péntek - klubradio.hu

Az emeleten a „A múlt megjövendölése” történik, ugyanis Stephen Berkman, amerikai fotótörténész, professzor és művész egy 19-ik századi, Zohar nevű fényképész fergetegesen szép képeit segít rejtélyes módon feltámasztani a múltból. A művészt kérdeztük. (A beszélgetés 10:52-től hallható)

A valóság és a képzelet határán: fotográfiai szenzáció a Mai Manó Házban - magyarnemzet.hu

A Zohar-fotográfiák, amelyek nemcsak portrék, hanem gyakran szokatlan, meghökkentő életképek, a Mai Manó Házban máig megőrzött napfényműteremhez nagyon hasonló stúdióban készültek.

Sejtelmes és bizarr fotók kerültek elő egy régiségpiacon - index.hu

Zohar hagyatékára Stephen Berkman fotótörténész talált rá – úgy tudni, egy régiségpiacon –, és több mint húsz év munkájával dolgozta fel, így ezt a kultúrkincset neki köszönhetjük. Berkman a XIX. századi fotográfia megszállottja, valamint az angol Frederick Scott Archer által 1851-ben kidolgozott technika, a hosszú expozíciós, nedves kollódiumos eljárás rabja és aktív tudósa.

Ezt ki ne hagyják: Shimmel Zohar rendkívüli fotói a Mai Manóban - mazsihisz.hu

Nem véletlen, hogy az amerikai Stephen Berkman – akinek a XIX. század fotográfiája a szakterülete – húsz évet szánt rá az életéből, hogy Shimmel Zohar hagyatékát feldolgozza, s amit lehetett belőle, a nyilvánosság elé tárja. Az első tárlatot San Francisco Kortárs Zsidó Múzeumában rendezték, azóta az anyag diadalutat jár a világban.

A görkorcsolyás lány és a bajszos sziámi ikrek 1860-ból – A Zohar Studios bizarr fotói a Mai Manó Házban - welovebudapest.com

Az életképek a készítő látásmódjáról és fantáziájáról tanúskodnak, ami hajlamos volt az abszurdra, a bizarra és a szürreálisra. Kérdések egész sora merül fel a szemlélőben, miközben a képeket nézi.

No items found.
No items found.
Mai Manó, a fotográfus
Az épület első gazdája, Mai Manó, császári és királyi udvari fényképész
Kincses Károly: A Mai Manó Ház