Kurt Tong: Combing for Ice and Jade

A kiállítás megtekinthető:
2020. augusztus 19. – október 26.
Kedd – vasárnap 12 és 19 óra között.
Hétfőn és ünnepnapokon zárva.
Kurátor: Schuller Judit Flóra és Kiss Imre

A 19. század végére a selyemkereskedelem révén Dél-Kínában számos nő vált anyagilag függetlenné. Sok leány viselte ekkoriban hosszú fonatban a haját jövőbeli házasságáig, az asszonyi elköteleződés hiányának jelképeként. Midőn a császárkori Kína omladozni kezdett, és az országban eluralkodott a bizonytalanság, néhány fiatal nő úgy döntött, véglegesen megtartja függetlenségét. Ők lettek a fésülködő hajadonok. Választott életformájuk felvételekor beavatási szertartáson vettek részt, amelynek során eperfaleveles fürdőt vettek, és egy nőtársuk megfésülte őket. Fogadalmat tettek, amely a tisztaság megtartása mellett az is kimondta, hogy a fésülködő hajadon ettől kezdve szülei iránt sem tartozik kötelességekkel. A beavatott hajadonok hosszú varkocsban hordták a hajukat, világos, bő felsőt és sötét pantallót viseltek.

A férfiaktól független életnek azonban voltak árnyoldalai. A fésülködő hajadon hajlott korában, meghalni sem költözhetett haza a családjához, ezért az egymást nővérként tisztelő sorstársak otthonokat alapítottak, ahol halálukig gondját viselték egymásnak. 

A 20. század elején, a császárság bukása után a selyem kereskedelme drasztikusan visszaesett, és a fésülködők többsége munka nélkül maradt. Sokan keltek útra, hogy Délkelet-Ázsia különböző részeiben dajkaként vagy háztartási alkalmazottként vállaljanak munkát.

Ez a projekt a dajkámnak, a 87 éves Maknak íródott szerelmeslevél, aki közel 40 éven át dolgozott a családunknak. Neme miatt választási lehetőségek nélkül indult az életben, és már nyolcéves korában ő lett testvérei első számú gondozója. Húszas évei elején a számára elrendezett kényszerházasság elől menekülve „megfésülködött”, és családját hátrahagyva Hongkongba ment.

Az elkövetkező 55 évben összesen két családnál szolgált. Mindeközben életben tartotta a családját az ötvenes évek nagy kínai éhínsége alatt, kitaníttatta unokaöccseit, anyagilag segítette házaik felépítését, valamint vállalkozásaikat. Maga azonban mindvégig igen szerényen élt.

Ez a multimédiás projekt egy rendkívüli életút feltérképezésére indított expedíció, amely Mak önmagáról megőrzött nyolc fotójából indul ki, és hét év alatt, vele szoros együttműködésben jött létre. Története lassanként rajzolódott ki, míg családi archívumunkat és Mak rokonságának fényképeit böngésztük. A hat évtizedet átívelő vizuális krónikát mai felvételek, kínai tusrajzok és női magazinoldalak teszik teljessé.

Kurt Tong

A galéria megtekintéséhez lapozzon!
Kurt Tong: Combing for Ice and Jade, részlet a sorozatból
Kurt Tong: Combing for Ice and Jade, részlet a sorozatból
Kurt Tong: Combing for Ice and Jade, részlet a sorozatból
Kurt Tong: Combing for Ice and Jade, részlet a sorozatból
Kurt Tong: Combing for Ice and Jade, részlet a sorozatból
Kurt Tong: Combing for Ice and Jade, részlet a sorozatból
No items found.

Értesüljön a legfrissebb hírekről!
Iratkozzon fel hírlevelünkre!

A hírlevél feliratkozással elfogadom a Magyar Fotográfusok Háza Nonprofit Kft. adatkezelési szabályzatában foglaltakat és beleegyezem az itt megadott személyes adataim, a hivatkozott dokumentumban foglaltak szerinti tárolásához és kezeléséhez.
No items found.
No items found.
No items found.
Mai Manó, a fotográfus
Az épület első gazdája, Mai Manó, császári és királyi udvari fényképész
Kincses Károly: A Mai Manó Ház