Az idő illúziója - Ruth Orkin (1921–1985)

A kiállítás megtekinthető:
2023. október 11. – 2024. január 14.
Keddtől vasárnapig 12 és 19 óra között.
Hétfőn és ünnepnapokon zárva.
Kurátorok: Anne Morin, Baki Péter
Megnyitó: 2023. október 10., kedd, 18.00
A kiállítást megnyitja: Anne Morin, a kiállítás kurátora

Komoly kihívásokkal kellett szembenéznie annak a nőnek, aki a 20. század első felében filmkészítő szeretett volna lenni az Egyesült Államokban. Miközben a nők részt vettek az álomgyár nyersanyaggal való ellátásában, afelől nem lehetett kétség, hogy a termékek előállítói, vagyis azok, akik a kamera mögött foglaltak helyet, férfiak. Ruth Orkin (Boston, 1921. szeptember 3. – New York, 1985. január 16.) nem választhatta azt a pályát, amely iránt elhivatottságot érzett – legalábbis nem úgy, ahogy elképzelte –, és ez alapvető módon határozhatta meg fotográfiai munkásságát.

Mary Ruby némafilmszínésznő és Samuel Orkin, az Orkin Craft nevű játékhajók készítőjének egyetlen gyermekeként az 1920-as és 1930-as évek hollywoodi aranykorban nőtt fel. Tízéves korában kapta meg első fényképezőgépét, egy 39 centes Univexet. Bár elkezdett fényképezni, Ruth Orkin igazi szenvedélye a mozgókép, a filmkészítés volt.

Egy ideig küldöncként dolgozott a Metro Goldwyn Mayernél, és miközben ide-oda futkosott a részlegek között, mindig talált időt arra, hogy nézelődjön, az így nyert tudást pedig állóképeiben kamatoztatta. Az 1940-es évek elején, miközben riportfotográfiát tanult a Los Angeles-i City College-ban, olyan nagy képes magazinok számára készített fotóriportokat, mint a Life, a Look és a Ladies Home Journal.

A mozi heurisztikus ereje iránti lelkesedése azonban mindvégig ott munkált fotográfiáiban. Annak ellenére, hogy nem álmai hivatásának élt, Orkin igyekezett a film keretein belül dolgozni, olyan, a mozgó- és az állókép között elhelyezkedő nyelvet alakítva ki, amely két párhuzamos temporalitás között biztosít folyamatos párbeszédet.

Orkin képeit elemezve egyértelmű, hogy a mozi szelleme – mely a legkorábbi képektől kezdve változatos formákban jelenik meg életművében – belopódzik a képkocka apró repedéseibe, kettős mélységet hozva létre, amelyben megindul a mozgás: egy szikra, egy nyom, amely „filmes vagy időtartam-hatást” zár körül, egy szimulált időtartamot, mint amilyen a mozi egyik láthatatlan trükkje, mert hát végső soron mi a film, ha nem a mozdulatlanságból létrehozott mozgás művészete?

Orkin sorozatokkal, a mozgás felbontásával, megkettőzéssel, egyidejűséggel és szimultaneitással igyekezett a fotografikus kép időbeli tulajdonságait kombinálni a film szimulálása érdekében. Orkin vizuális nyelve a fotografikus kép és a film, a mozdulatlanság és a mozgás találkozásánál helyezkedik el. Fotóművészete egy olyan olvasztótégely, tér, amely visszaállítja az időt és a mozgást, és addig feszegeti a fényképészet nyelvének határait, amíg az be nem hódol az illúziónak és a mágiának.  

Anne Morin

A galéria megtekintéséhez lapozzon!
Ruth Orkin: Jinx és Justin az MG-ben, Firenze, Olaszország, 1951
Ruth Orkin: A Hudson folyóba ugró fiú, Gansevoort-móló, New York City, 1948
Ruth Orkin: Geraldine Dent, Nők a zöldségesnél, New York City, 1949
Ruth Orkin: Amerikai lány Olaszországban, Firenze, Olaszország, 1951
Ruth Orkin: Albert Einstein egy princetoni ebéden, Princeton, New Jersey, 1955
Ruth Orkin: Kártyázók, New York City, 1952
No items found.

Értesüljön a legfrissebb hírekről!
Iratkozzon fel hírlevelünkre!

No items found.
No items found.

Film a fotográfiában – A Mai Manó Ház új kiállításán jártunk - papageno.hu

Az idő illúziója – Ruth Orkin (1921-1985) című tárlat kurátorai Anne Morin és Baki Péter olyan teret idéznek, amelyben egyszerre lelhető fel a dinamika és a stabilitás különleges fúziója.

Az idő illúziója – Az amerikai fotóművészet egyik legfontosabb alakjának nyílt kiállítása a Mai Manó Házban - welovebudapest.com

Pont ezért az illúzióért érdemes megnézni a Ruth Orkin munkássága előtt tisztelgő kiállítást. Egyszerűen kihagyhatatlan, mert ritka nagy élmény látni élőben a fotóit.

Ruth Orkin fotóművészetét bemutató tárlat nyílt a Mai Manóban - kultura.hu

François Truffaut, a francia új hullám emblematikus rendezője szerint az új hullám nem létezhetett volna az avantgarde A kis szökevény nélkül, amelynek Ruth Orkin operatőre és vágója volt.

Ruth Orkin elfeledett életműve a Mai Manó Házban - magyarnemzet.hu

A budapesti kiállítás szándéka, hogy láthatóvá tegye a méltatlanul elfeledett fotóművész életművét, valamint az, hogy bemutassák, Ruth Orkin miként beszélt a fotográfián keresztül a filmezésről.

Nem filmezhetett nőként, ezért híres fotográfus lett - index.hu

A sors iróniája, hogy Ruth Orkin, a XX. század egyik legjelentősebb alkotója azért válhatott híres és gazdag fotográfussá, mert amikor fiatalon pályát kellett választania, a filmkészítés világában csak férfiak állhattak a kamera mögött.

No items found.
No items found.
No items found.
Mai Manó, a fotográfus
Az épület első gazdája, Mai Manó, császári és királyi udvari fényképész
Kincses Károly: A Mai Manó Ház