Margaret Watkins: Fekete fény

A kiállítás megtekinthető:
2021. október 13. – 2022. január 16.
Kedd – vasárnap 12 és 19 óra között.
Hétfőn és ünnepnapokon zárva.
Kurátorok: Anne Morin és Baki Péter

A kanadai származású Margaret Watkinsra (1884–1969) a reklámfotózás megújítójaként szoktak emlékezni. Életét a lázadás, a hagyományok elutasítása jellemezte. Olyan korban futott be sikeres karriert, amikor a nők jobbára otthon maradtak, ő azonban nem ment férjhez. Watkins művészetében és írásaiban visszatérő elem az erotika és a feminizmus.

Margaret Watkins 1884. november 8-án született az Ontario állambeli Hamiltonban, egy helyi üzletember és skót felesége gyermekeként. Érzéke a rajzoláshoz és a kézművességhez korán megnyilvánult, tizenöt éves korában már édesapja áruházában kínálta a saját maga által készített tárgyakat. Zongorázott, és egy helyi metodista templom kórusában is énekelt – a zene a későbbiekben fotográfiai munkásságára is hatással volt. A fotográfiával 1908-ban az Egyesült Államok északkeleti részén található utópista, vidéki kollektívákban kezdett el megismerkedni.

1913-ban Bostonba költözött, ahol egy fotóstúdióban dolgozott kisegítőként. A munkája mellett verseket írt, Mendelssohnt és Wagnert énekelt a Temple Israel kórusában. Később a New York-i fotográfus, Alice Boughton mellett kapott állást, és az amerikai fotószecesszióból jól ismert Clarence H. White New York-i és maine-i tanfolyamaira kezdett járni. A maine-i nyári iskola – ahol később maga is tanított – megerősítette elköteleződését a fotográfia iránt.

Watkins a New York-i Greenwich Village-ben nyitott műtermet, 1920-ban pedig útjára bocsájtotta a Pictorial Photography in America című évkönyvet. Sikeres reklámfotósként tevékenykedett, akinek ügyfelei között ott volt a Macy’s, a J. Walter Thompson és a Fairfax Media. Egyike volt az első olyan női fotográfusoknak, akik reklámügynökségeknek is dolgoztak, de készített tájképeket, portrékat, aktokat és csendéleteket is. 1916 és 1928 között Clarence H. White iskolájában tanítványa volt többek közt Margaret Bourke-White, Laura Gilpin, Paul Outerbridge, Ralph Steiner és Doris Ulmann. A reklám területén is alkotó művészfotográfusok egyikeként a hétköznapi tárgyakról készített felvételei a közízlés új normáit alapozták meg. 

1928-ban Glasgow-ba költözött, innen indulva kereste fel Oroszországot, Németországot és Franciaországot, ahol elsősorban üzleteket és kirakatokat fotózott. Glasgow-ban érte a halál 1969-ben, amikorra fotóművészként már jobbára elfeledték. Vagyona nagy részét zenei alapítványokra hagyta.

Példaértékű munkájával Watkins fontos örökséget hagyott hátra, épp úgy, mint az egyedülálló, sikeres nő mintájával. A kanadai akadémiai folyóirat, a Queen’s Quarterly szerint Watkins élete inspiráció volt az egyedülálló nők számára, akik a karrierben találták meg a kiteljesedést, és nem a hagyományos nemi szerepben, amelyben azt a házasság és a gyermek jelentette.

Halála előtt Watkins egy lezárt dobozban adta át munkáit Joseph Mulhollandnek, aki szomszédja és végrendeletének végrehajtója volt, meghagyva, hogy azt csak halála után nyissák ki. A doboz tartalma később egy sor egyéni kiállításon volt látható Nagy-Britanniában és Észak-Amerikában. 

Watkins tagja volt a Royal Photographic Societynek, és az első női tagja a Glasgow and West of Scotland Photographic Associationnek. Bár rendszeresen látogatta a nagy, nemzetközi fotókiállításokat, és 1933-ban amatőr filmesekkel a Szovjetunióba is elutazott, nincs arra bizonyíték, hogy 1930 után a fényképezés bevételi forrást jelentett volna számára. 

A Fekete fény című kiállításon Margaret Watkins 120 fényképe látható; a nagyítások mindegyike eredeti, 1914 és 1939 között készült. A képek közt portrék és tájképek, modern csendéletek és utcai jelenetek, reklámok és iparművészeti munkák egyaránt találhatók.


A kiállítás a Fotóhónap2021 fő kiállítása.

A galéria megtekintéséhez lapozzon!
Margaret Watkins: Cím nélkül (Blythswood), 1937, terv a „Blythswood” szőnyeghez, bejárati lépcső, középre rendezve, 1937 körül, zselatinos ezüst, 19,9 x 15 cm © Margaret Watkins / Joseph Mulholland Gyűjtemény, Glasgow
Margaret Watkins: Cím nélkül (Graflex fényképezőgép), 1920 körül, zselatinos ezüst, 21,1 x 16,2 cm © Margaret Watkins / Joseph Mulholland Gyűjtemény, Glasgow
Margaret Watkins: Cím nélkül, é.n., zselatinos ezüst, 8 x 10,7 cm © Margaret Watkins / Joseph Mulholland Gyűjtemény, Glasgow
Margaret Watkins: Kémcsövek, New York, 1924 – 1928, zselatinos ezüst © Margaret Watkins / Joseph Mulholland Gyűjtemény, Glasgow
Margaret Watkins: Szögek (A stég), 1922, palládium nyomat, 20,2 x 15,1 cm © Margaret Watkins / Joseph Mulholland Gyűjtemény, Glasgow
Margaret Watkins: Cím nélkül (Nő fényképezőgéppel), 1915 körül, palládium nyomat, 15,5 x 20,5 cm © Margaret Watkins / Joseph Mulholland Gyűjtemény, Glasgow
No items found.

Értesüljön a legfrissebb hírekről!
Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Másképp látni a világot - nepszava.hu

Minél tovább bolyongunk a kiállítótérben, annál nehezebb szabadulni a képek hangulatától, gyakran igéző hatással lehetnek a nézőre, aki mind gyakrabban teheti fel magának a kérdéseket: hol voltak eddig ezek a felvételek? Hogyan lehet, hogy mostanáig nem ismerte csak egy szűk közeg Margaret Watkins nevét? És vajon másként történt volna ez, ha a fotográfus történetesen férfi? Bárhogy is válaszoljunk, jelentős elmaradást kell most bepótolnunk.

Az ATV Start Plusz vendége Baki Péter, a Magyar Fotográfusok Háza - Mai Manó Ház igazgatója

A kószáló képei – Margaret Watkins kiállítása a Mai Manó Házban - Punkt.hu

A korszak divatfotói és reklámfotói nemcsak az új típusú női fogyasztó társadalmi képét alakítják át, hanem azokat a módozatokat is, amelyekkel a nők saját magukat, illetve a női célcsoportnak szánt termékeket fényképezik. Ez a felszabadulás Margaret Watkins kiállított képein is vizuális elemként ismerhető fel.

Podcast: Bovaryné – Milyen sors jut egy nőnek, ha képzőművész? - marieclaire.hu

Bovaryné megnézte Margaret Watkins Fekete fény című kiállítását. Arra is kíváncsi volt, hogy a 21. század elején hogyan ítélnek meg egy női képzőművészt? Szederkényi Olga legújabb podcastjében Nagy Kriszta x-T-vel, ismertebb nevén Tereskovával, a sokak által öntörvényűnek tartott képzőművésszel beszélgetett a témáról.

A rejtélyes Margaret Watkins - Fotóhónap2021 - fidelio.hu

A szinte zavarba ejtő személyességgel és részletgazdagon kidolgozott képek a művész halála után több mint ötven évvel kerültek nyilvánosságra, először San Sebastianban, majd Madridban láthatta a közönség, és most Budapesten.

Fekete fény címmel a reklámfotográfia egyik megteremtőjének tartott Margaret Watkins változatos életművéből nyílt kiállítás a Mai Manó Házban, a Fotóhónap2021 részeként. - kultura.hu

A kiállítás művészetének és karrierjének legfényesebb, 1914 és 1930 közötti szakaszára fókuszál, öt nagy fejezet köré rendezve az életművet. A francia kurátor elmondása szerint a tárlat címe Victor Hugo utolsó szavaira reflektál.

„Ez az a fekete fény, amely Margaret Watkins szinte minden képén tapintható” − fogalmazott.

No items found.
No items found.
Mai Manó, a fotográfus
Az épület első gazdája, Mai Manó, császári és királyi udvari fényképész
Kincses Károly: A Mai Manó Ház